Rosa för tjejer och blått för killar?

Ja, det är ju ofta blåa och gröna kläder på killavdelningen, men på tjejavdelningen så ser man ofta röda, rosa och orange kläder. Mest när barnen är små. Många feminister tycker att det är fel. Men visst, det är ju kanske lite konstigt, men så har det alltid varit. Det blir lixom automatiskt att barn beroende på kön börjar gilla vissa färger. Dels för att det är de färger som finns i affärer och på dagis o.s.v. Men det klagar feminister på, men då undrar jag vart vill de komma? Vill de att affärer ska blanda kläderna? Det skulle bli otroligt konstigt, att tex femåriga Ellen blir iklädd svart med dödskallar. Förr i tiden så var det så att flickorna gillade rosa och killarna gillade blå, eller det var mer bestämt så. Och det är så än idag. Men med flera färger, jag tror att folk inte skulle vilja byta så snabbt. Eftersom att vi alltid har haft vissa färger på oss, i hela våra liv. Ända sen vi var nyfödda. Jag har själv sagt att man kan ända på saker, som att tex bli vegetarian. Men det kan också vara svårt att ändra på saker, som att tex helt plötsligt börja klä sig i rosa. Fast man aldrig gjort det och inte tycker om den färgen. Men vegetarian är ju mycket lättare att vänja sig vid och att följa o.s.v. Och det är försent att klaga nu, det borde man ha gjort för mycket länge sedan isåfall. Så därför är det onödigt att klaga, men man kan komma som förslag att affärer tar in lite mer gröna och blåa saker till tjej avdelningen och tvärtom. Men när man blir äldre så krymper skillnaden, men det håller ändå i sig.
Tjej eller kille?


//Seisu - ett grönt ekologiskt mjölkpaket 

Kommentarer
Postat av: Elle

Håller me :/ Min syrra har en unge :33 ( jag e moster ) XD

Min syrra hatar rosa och köper alltid kläder på killavdelningen till Natali :o För att det finna typ

bara rosa, lila med hellokitty på tjej.. ;/

2009-10-24 @ 21:18:22
Postat av: Elle

Jag är int nå bra på designer o sånt XD

2009-10-24 @ 22:43:48
Postat av: Elle

Jag är int nå bra på designer o sånt XD

2009-10-24 @ 22:43:49
Postat av: Paulina

Elle: ok, jag är också moster! :D

2009-10-25 @ 11:21:49
URL: http://seisu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0